ROZKŁAD WARSZTATÓW
Piątek, 5 kwietnia
14.00-15.30 – Paulina Wycichowska
15.30-17.00 – Anna Piotrowska
Sobota, 6 kwietnia
14.00 -15.30 – Leszek Bzdyl
15.30-17.00 – Witold Jurewicz
Niedziela, 7 kwietnia
10.00-11.30 – Katarzyna Chmielewska
11.30-13.00 – Ryszard Kalinowski
Poniedziałek, 8 kwietnia
15.00-16.30 – Iwona Olszowska
16.30-18.00 – Jacek Owczarek
Wszystkie warsztaty odbędą się w Studio Działań Kreatywnych DANCEOFFNIA (ul. Kolejowa 14C)
Aby się zapisać - wypełnij formularz zgłoszeniowy
Warsztat Paulina Wycichowska, Taniec współczesny
Zajęcia taneczne zawierać będą autorskie zestawienie elementów z różnych technik tańca współczesnego (elementy Release, Limon i Cunningham) i innych metod treningu świadomości ciała (studium Labana, Pilates, joga, sztuki walki). Polegać będą na organicznej rozgrzewce, następnie statycznych i dynamicznych ćwiczeniach wzmacniających umiejętności techniczne, zadaniach improwizacyjnych i kreatywnych, wreszcie kończącym lekcję układem tanecznym. Celem warsztatów będzie pogłębienie świadomości ciała, przestrzeni, dynamiki ruchu i drugiej osoby, a także nauki organicznego, ekonomicznego operowania ciałem przy uwzględnieniu jego anatomicznych predyspozycji i bezpiecznego poruszania się na podłodze. Zajęcia poruszają wyobraźnię i kreatywność uczestników poprzez wybrane odniesienia imaginacyjne i działania twórcze.
-------------------------------
Paulina Wycichowska - tancerka, solistka Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, pedagog tańca i choreograf. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu (1995) i London Contemporary Dance School (dyplom BA Hons 1998), gdzie studiowała taniec współczesny w wymiarze wykonawczym, pedagogicznym i choreograficznym. Paulina jest również absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (dyplom zawodowy muzyki kościelnej i teologia, 2008). Jest laureatką Nagrody Miasta Poznania dla Młodych Twórców za spektakl "Stop non stop" (2001). Była stypendystką British Council (1996), danceWEB na festiwalu i międzynarodowych warsztatach tańca współczesnego ImPulsTanz w Wiedniu (1998), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (obserwator Konkursu Choreograficznego Bagnolet w Paryżu - 2000) oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego (2009). Wzięła udział w międzynarodowym projekcie Pointe to Point zorganizowanym przez ASEF Asia - Europe Foundation, podczas którego współpracowała z artystą międzynarodowej sławy, Benem Cabrera. W 2011 roku otrzymała prestiżowe stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska,a w roku 2013 została wyróżniona stypendium adresowanym do wybitnych twórców w różnych dziedzinach sztuki. Od roku 1998 jest związana z Polskim Teatrem Tańca, jako solistka oraz choreograf. Jest wykładowcą kierunku Taniec Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych oraz gościnnym wykładowcą Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego (Filia we Wrocławiu). Jest także członkiem Polskiego Forum Choreologicznego. Jest pedagogiem tańca współczesnego (w różnych technikach, m.in. opartych na Graham i Cunningham) i choreologii. Prowadzi coroczne kursy w ramach Międzynarodowych Warsztatów Tańca Współczesnego w Poznaniu. Współpracuje również z wieloma ośrodkami w Polsce realizując warsztaty tańca współczesnego, terapii ciała i choreologii na wszystkich poziomach zaawansowania. Tańczyła w spektaklach stworzonych przez następujących choreografów: Ohad Naharin, Orjan Andersson, Jens Ostberg, Dominique Baguet, Joe Alter, Jossi Berg, Virpi Pakkinen, Istvan Juhos-Putto, Wayne McGregor, Sue McLennan, Henri Oguike, Ewa Wycichowska, Jacek Przybyłowicz, Iwona Pasińska, Magdalena Reiter, Anna Piotrowska. Paulina Wycichowska jest autorką ponad dwudziestu dzieł choreograficznych, które były prezentowane na festiwalach polskich i zagranicznych (m.in. w Niemczech, Rosji, czy na Białorusi). Swoje prace realizowała nie tylko dla instytucji w Polsce, ale również w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Jest jedną z inicjatorek powstania Atelier Polskiego Teatru Tańca i brała udział w większości jego projektów.
Warsztat Anna Piotrowska, Taniec współczesny
Warsztaty proponowane przez Annę Piotrowską, twórczynię eferte i mufmi z Warszawy są wynikiem wieloletnich doświadczeń nauczania tańca współczesnego (blisko 20 lat). Od 4 lat - wykładowca na PWST WTT w Bytomiu. W prostocie jest siła. W ciężarze jest siła i w akceptacji swojej fizyczności.
Każde ciało jest inne i porusza się inaczej, choć może wykonywać te same ruchy. Jak znaleźć w sobie własne jakości, jak pracować samemu ze sobą (doświadczenia solowej tancerki). Jak czerpać przyjemność poruszania się w przestrzeni i kreować siebie na zewnątrz i do wewnątrz. Z punku widzenia techniki tańca współczesnego Piotrowska rozpoczyna zajęcia od podłogi, gdzie rozciągane są mięśnie, pracuje się nad głębokimi mięśniami, wydłuża się i rozciąga ciało, w silnej pracy centrum. Istotna jest praca nad świadomością ruchu (jego początkiem i końcem), orientacją ciała w przestrzeni, pamięcią ruchową i koordynacją. Istotnym elementem jest praca nad oddechem. Kolejnym etapem zajęć jest pobudzanie wyobraźni w trakcie wykonywanych ćwiczeń, schematów. Praca z energią i zaangażowaniem, to są czynniki motywujące do tańca.
-------------------------------
Anna Piotrowska - Tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca - eferte, założycielka "mufmi" w Warszawie (1995 r. , teatr działa przy Klubie DGW). Stworzyła ponad 60 autorskich choreografii i przedstawień. Ostatnie przedstawienia mufmi to „fall(ing) ceil(ing)” - prezentowane na Międzynarodowych Spotkaniach Akcji Rozdroże 2012 i „przesunięcie”. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych: PolemiQi, Atak przestrzeni, Kierunek.(Europa_Warszawa).taniec, SoloDuo_Polska, laboratorium choreografii, British 4 Polish Dance i in. Laureatka "SoloDuo Dance Festival" (Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie juror SoloDuo. Stypendystka British Council Awards 2004 - Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i animacja kultury. Anna Piotrowska uczestniczyła jako gość w festiwalu Gramigna Festival (Palermo 2007), International Poesifestival (Sztokholm 2007), Nu Dance Fest (Bratysława 2007/2008), Fabriaktionen (Berlin 2008), Working Title Festival (Bruksela 2008), jak również wielokrotnie jako gość Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego (Bytom), Międzynarodowego Festiwalu Współczesnych Form Tańca (Kalisz - główna nagroda 2007), Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (Lublin), wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2012). Reżyser ruchu w teatrach dramatycznych m.in. w Szczecinie, Zielonej Górze, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Białymstoku i Legnicy. Współpraca z reżyserami: Paweł Kamza, Michał Siegoczyński, Artur Tyszkiewicz. Zrealizowała dwie autorskie produkcje dla Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu pt.: "farfalla" i "6 x 9" . Realizacja ruchu w teatrze lalek K3 z Białegostoku. Gość programu APAP, advancing performing arts project, w ramach tego programu powstało solowe przedstawienie "Look 4 faces" wystawiane w Bytomiu, Warszawie, Berlinie i Brukseli.
Od 2008 r. regularnie współpracuje ze Śląskim Teatrem Tańca. Od czterech lat jest pedagogiem w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, gdzie wykłada: formy teatru tańca i struktury choreograficzne, improwizacje i sceny improwizowane.
Zrealizowała kilka przedstawień międzynarodowych: „Walk_2_corner”, „HUG” (Węgry), „Laka la Mnija In the field of half of sth”, „Cold Fish” (Norwegia), „CoCo_Klimt” (Słowacja), „or Clitoris Landscape (close to gate No. 5)” (Włochy).
Warsztat Leszek Bzdyl
W proponowanej przeze mnie technice ten sam impuls inicjuje taniec, jak i wszelkie formy pracy z głosem. Organiczność ruchu w tańcu nie tworzy barier pomiędzy dialogiem scenicznym a tworzeniem abstrakcyjnych form. Prowadzę warsztat, który w dużej mierze skoncentrowany jest na skodyfikowanej lekcji tańca współczesnego. Jednakże istotnym elementem mojej propozycji jest również relaksacja i improwizacja (zarówno taneczna, jak i aktorska). W trakcie pracy skupiam się na takim przygotowaniu tancerza, aby jego świadomość ciała, świadomość rytmu i ekonomii tańca pozwalały mu efektywnie i swobodnie uczestniczyć w procesie twórczym (przedstawienie teatralne, choreografia).
-----------------------
Leszek Bzdyl - tancerz, aktor, choreograf, reżyser; współzałożyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw.
W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Z Teatrem Dada wystąpił na licznych festiwalach w Polsce i w ponad 20 krajach Europy, jak również w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie. Laureat licznych nagród za działalność artystyczną. Jako reżyser, choreograf, twórca ruchu scenicznego oraz aktor od 1994 roku współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Jako choreograf uczestniczył w realizacji ponad 50 przedstawień. Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in. Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre, UK), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń - Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik), Out of Bounds oraz Faktor T (Dance Advance, Filadelfia, USA), Co-operacja (CDN - Paryż, Festiwal La Batie - Genewa, Opera Bałtycka, Gdańsk), ODYS-SEAS – europejski projekt na terenach Stoczni Gdańskiej. W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą „Dzień Pięknego Towarzystwa” realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. Od 2002 do 2007 roku koordynował program festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku. Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce: Państwowa Szkoła Baletowa w Gdańsku, Studium Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, Akademia Teatralna w Warszawie oraz za granicą: Czechy, Francja, Finlandia, Niemcy, Szwecja, UK, USA, Zimbabwe.
Warsztat Witold Jurewicz, Tarzanki i kombinacje
Ćwiczenia mają na celu uzmysłowienie sił ciągu i pchania w zależności od punktu lub punktów podporu. Kombinacje ruchowe w całych swoich rozciągłościach bez przerwy badają ciężary poszczególnych części ciała i umożliwiają szybciej zrozumieć zależności oddalenia środka ciężkości ciała od punktu podporu. Wszystkie kombinacje uczą ekonomi ruchu w zakresie zadanej motoryczności ruchowej.
------------------------
Witold Jurewicz– nauczyciel tańca, choreograf, reżyser, performer, wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi (kierunek: choreografia), Państwoweego Pomaturalnego Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu (PPSKAK) w Kaliszu i kursów instruktorskich z tańca współczesnego w całym kraju. Założyciel, dyrektor artystyczny i choreograf Teatru Tańca Alter. W latach 1992-2008 dyrektor artystyczny festiwalu Międzynarodowe Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu. Autor programu nauczania tańca współczesnego i teorii ruchu. Twórca techniki ruchu wykorzystującej punkt podparcia jako podstawę do ruchu zgodnego z indywidualną motoryką ciała. Współpracuje z teatrami dramatycznymi w całej Polsce, m.in.: Teatrem im. Jaracza w Łodzi, Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrem im. Słowackiego w Krakowie, Teatrem Polskim w Poznaniu, oraz Teatrem im. Modrzejewskiej w Legnicy. Bierze udział w licznych projektach tanecznych i teatralnych. Prowadzi warsztaty w kraju i za granicą.
Warsztat Katarzyna Chmielewska
Warsztaty, które proponuję pozwalają każdemu uczestnikowi poszukać i skonfrontować się z własnym organicznym ruchem, rytmem i ekspresją ciała. Zestaw ćwiczeń to pewien balans pomiędzy pracą ciała w przestrzeni, w parterze oraz z partnerem. Poprzez dynamikę, artykulację, technikę ‘release' oraz zmianę rytmów i przestrzeni, uczestnicy warsztatów poszukiwać będą indywidualnej harmonii ruchu. Technika wykorzystywana podczas zajęć jest wypadkową moich doświadczeń zebranych przy współpracy z wieloma choreografami, tancerzami i reżyserami teatralnymi.
--------------------------
Katarzyna Chmielewska - tancerka, aktorka, choreograf, reżyser ; współzałożyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw.
W 1993 ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku, w 1993-94 pracowała w Operze Bałtyckiej jako tancerka klasyczna. W 1996-97 studiowała taniec współczesny w Brukseli w P.A.R.T.S (Performing Arts Research and Training Studios). W roku 1993 założyła wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw, z którym związana jest na stałe, współtworząc i biorąc udział w większości spektakli. W ramach Dada od 2000 realizuje autorskie choreografie - /Si/, Dialogus in conventione, so beautiful, Bonsai, Juicy Flesh, Karnacja, Fruu. Poza autorskimi projektami, współpracowała także z innymi choreografami min: Roberto Olivanem, Melisą Monteros, Tatianą Baganową, Brała udział w wielu międzynarodowych projektach i warsztatach m.in. Landscape X w Sztokholmie, X-group (P.A.R.T.S, Bruksela 2000), real time composition / coaching z Michaelem Schumacheem (Stary Browar Poznań, 2007). Laureatka nagród za działalność artystyczną, m.in. w 2012 nagroda Prezydenta Miasta Gdańska oraz Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego. Regularnie pracuje także nad ruchem scenicznym dla polskich teatrów dramatycznych.
Warsztat Ryszard Kalinowski, Taniec Współczesny
Technika ruchu, wypracowana poprzez indywidualne doświadczenie nabyte podczas warsztatów i pracy artystycznej, oparta jest na wykorzystaniu ciężaru ciała, momentu, zawieszeń oraz opozycji w kierunkach i impulsach inicjujących poruszanie się w przestrzeni. Warsztaty składają się z fizycznych ćwiczeń wprowadzających z wykorzystaniem płaszczyzny podłogi, ćwiczeń akcentujących połączenie rytmu oddechu i impulsów ruchowych oraz ćwiczeń opartych na tzw. sekwencyjności ruchu w celu zbudowania „naturalnej” kombinacji tanecznej podlegającej następnie świadomej „obróbce” choreograficznej.
----------------------
Ryszard Kalinowski (1971) - Tancerz, choreograf, pedagog. Absolwent Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Wydział Pedagogiki i Psychologii, kierunek - pedagogika kulturalno-oświatowa, specjalność - teatr i taniec (1994). W latach 1992-1993 uczeń/aktor w teatrze pantomimy Haliny Studniarz (Lublin). W latach 1993 – 2001 tancerz Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej.
Od 2001 w Lubelskim Teatrze Tańca, w którym od roku 2006 sprawuje kierownictwo artystyczne. Autor spektakli LTT: „I znów, i jeszcze raz” (2006), „48/4” (2007), „4 pory roku – metamorfozy lubelskie – wiosna” (2008), „NN. Wacławowi Niżyńskiemu” (2008), „endo” (2009), „Głód Knuta Hamsuna” (we współpracy z Łukaszem Witt – Michałowskim, 2010), „nano” (2011), „fatal error” (2012).
Współorganizator Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (od roku 2000) oraz Forum Tańca Współczesnego w Lublinie (od roku 2003). Koordynator partnerskiego projektu dla młodych choreografów „Tour d’Europe des choreographes” (2009-2011) w ramach programu Leonardo da Vinci. Wyróżniony Nagrodą Prezydenta Miasta Lublin za całokształt pracy w dziedzinie kultury (2001) i Nagrodą Teatralną Prezydenta Miasta Lublin za twórczość artystyczną i działalność
kulturalną na rzecz miasta (2003, 2005).
Warsztat Iwona Olszowska, Elementy Body Mind Centering i improwizacja
------------------------
Iwona Olszowska - Tancerka, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, świadomości ciała, kontakt improwizacji oraz improwizacji jako performance; Somatic Movement Educator wg metody Body Mind Centering..
Kierownik artystyczny Eksperymentalnego Studia Tańca EST w Hurtowni Ruchu w Krakowie., gdzie zajęcia w Hurtowni Ruchu.
Uczy w krakowskiej PWST, na kursach instruktorskich, studiach zaocznych oraz warsztatach tańca i festiwalach kontakt improwizacji w Polsce i za granicą/Ukraina, Anglia, Rosja, Mołdawia, Niemcy, Włochy/. Doświadczenia taneczne zdobywała w centrach tańca w Nowym Jorku, oraz jako wolny słuchacz na Uniwersytetach George Mason w Waszyngtonie w Alabamie i w Calgary, warsztatach organizowanych przez Śląski Teatr Tańca, Centrum Animacji Kultury oraz . festiwalach tańca w Polsce. Tworzy autorskie spektakle, choreografie solowe oraz dla zespołów EST a także /min Polskiego Teatru Tańca oraz teatrów /min. dla Teatru Rozmaitości, Teatru Starego, Słowackiego w Krakowie/ Prowadziła couchingi zakończone pokazami min Pan European Art. Laboratory w Villi Decius, kilkakrotnie Falling after Paxtone. Jako tancerka tańczy solowo, oraz z EST ostatnio również w przestrzeniach alternatywnych, brała udział w projektach z Pracownią Fizyczną, Renatą Piotrowską Unknown, Martą Pietruszką i Andrzejem Sadowski B&B, z Marcinem Janusem, oraz w projektach międzynarodowych. Liz Lerman Dance Exchange, Bliskość z Risa Jaroslow, Aurora z Maidą Withers, Ocean Miasta z Pierre Deloche, Just say it z Michaelem Schumacherem, Samples project polsko –rumuński.
Tańczyła w USA, Kanadzie, Finlandii, Rosji, Anglii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Portugali, Izraelu, Czechach, na Ukrainie, Mołdawii .Otrzymała nagrody za choreografie oraz za konsekwentną kontynuację własnej drogi twórczej, osobowość sceniczną oraz stypendium Fundacji Batorego /ArtsLink w Nowym Jorku/ www.dancecatalog.pl
Warsztat Jacek Owczarek, Improwizacja
W improwizacji proces tworzenia zbiega się w czasie z jego wykonaniem. Improwizacja jest aktem niepowtarzalnym i spontanicznym, jest pracą z tym, co manifestuje się w danym momencie w postaci sygnałów wizualnych, dźwiękowych, kinestetycznych, relacyjnych. Zajęcia są połączeniem moich doświadczeń w pracy z tańcem, improwizacją oraz metodą pracy z procesem według Arnolda Mindella. Ich celem jest świadome wchodzenie w proces improwizacji, umiejętność pracy z kanałami zmysłowymi, obserwacja tego, co wydarza się w trakcie improwizacji i poszerzenie świadomości.
-----------------------
Jacek Owczarek - Choreograf, tancerz i pedagog tańca współczesnego i improwizacji. Twórca Międzynarodowego Festiwalu Kino Tańca. Od roku 1994 zatańczył w wielu projektach i kilkunastu spektaklach Teatru Tańca Alter. Brał udział w międzynarodowych projektach: "Les ambiances polonaises" w Cite Internationale des Arts (Paryż), "Patenty ciała" ( Mau-Beige, Francja 2004), "Skarbek" ( Berlin – teatr Volksbühne2005). Współpracuje z warszawskim Teatrem Bretoncaffe i łódzkim V6. Tańczył w filmie "Czarno-biały", (produkcja PWSFTviT w Łodzi 2002), pokazywanym w Kolonii i Nowym Jorku. W latach 2004-2005 realizował nagradzane spektakle tańca "Trzcina" i "Po drodze". Przygotował ruch sceniczny do spektakli "Przedtem/Potem" (2006) w Teatrze Starym w Krakowie, "Peer Gynt" (2007) w warszawskim Teatrze Dramatycznym, w reżyserii Pawła Miśkiewicza oraz spektaklu "Trans-Atlantyk" (2008) w Teatrze Starym w Krakowie, w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, "Odwrócenie" w Teatrze Dramatycznym w Kaliszu. Wykłada przedmiot improwizacji i kontakt improwizacji na Akademii Muzycznej w Łodzi, na kierunku Choreografia i Techniki Tańca. Założyciel Pracowni Fizycznej przy Akademii Muzycznej w Łodzi w lutym 2009.