10 edycja Festiwalu Kalejdoskop!

Spotkania z.. oraz Panel dyskusyjny

Niedziela, 7 kwietnia

 

godz. 16.30 Spotkania z...

GRAM OFF ON

 

 

Marianna Jasionowska (Prezes Koła Naukowego Teorii Tańca)

 

Koło Naukowe Teorii Tańca powstało na UMFC z inicjatywy studentów Podyplomowych Studiów Teorii Tańca. Koło zrzesza studentów, otwarte jest również dla absolwentów różnych uczelni.

Celem działalności KNTT jest poszerzanie pola badawczego o zagadnienia związane z tematem tańca, wymiana myśli i wyników badań związanych z teorią tańca, prowadzenie działań międzyuczelnianych, a także konsolidacja młodego środowiska naukowego.

Zależy nam na interdyscyplinarnym podejściu do zagadnienia, włączając do teorii tańca różnorodne dyscypliny naukowe.

Zainteresowanych prosimy o kontakt: teoriatanca@chopin.edu.pl

 

Christophe Knoch (Kurator Sceny Tańca Współczesnego, Białystok)

 

Mica Moca Project Dance.
Scena tańca współczesnego.

 

22 maja na scenie Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku rozpocznie się cykl comiesięcznych prezentacji tańca współczesnego. Program zainauguruje spektakl „Oops!” polskiej choreografki Anity Wach oraz duet Elpidy Orfanidou i Hermanna Heisiga „united states”, który rok temu miał premierę w berlińskim Hebbel am Ufer. Konfrontacja prac polskich i zagranicznych twórców charakteryzować będzie wszystkie odsłony nowego cyklu. Zaproszonym performansom towarzyszyć będą spotkania z artystami prowadzone przez praktyków/teoretyków sztuk i nauk. Publiczności zaproponowane zostaną również warsztaty przybliżające metody pracy tancerzy. Wspólna inicjatywa białostockiego teatru i Mica Moca Project Berlin we współpracy z Podlaskim Stowarzyszeniem Tańca ma stać się międzynarodową platformą wymiany pomysłów i doświadczeń, a także dyskusji o ciałach i wiedzy w ruchu.

Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

Niedziela, 7 kwietnia

godz. 16.30 10 lat później… J. Olszowska, J. Owczarek, L. Bzdyl, R. Kalinowski, W. Jurewicz

GRAM OFF ON, panel dyskusyjny prowadzi Anna Królica

 

10 lat później…

 

Od co najmniej dziesięciu lat trwa dyskusja o tańcu, którą zainicjowały między innymi zdarzenia związane z festiwalem „Kalejdoskop” i inne formy tańca w Białymstoku. 10. edycja prowokuje do dyskusji, odwołującej się do niemałego bagażu doświadczeń widzów. Na spotkaniu artystów z publicznością będzie czas na rozpracowanie myśli przewodniej festiwalu „o dojrzałości” (tym razem w rozmowie a nie poprzez sztukę) oraz okazja do zwrócenia uwagi na zmiany zachodzące na polskiej scenie i te jej refleksy, które dotyczą „Kalejdoskopu”. Będą też próby sytuowania dojrzałych twórców na współczesnej scenie i debata o konsekwencjach wszelakich podziałów w sztuce.

 

Spróbujemy wspólnie znaleźć odpowiedź na pytanie: czy taniec polski jest dojrzały i co to może oznaczać? Z jakimi wartościami jest łączona dojrzałość? A także zapytać choreografów o ich indywidualne praktyki sceniczne.

 

W dyskusji biorą udział: Iwona Olszowska, Leszek Bzdyl, Witold Jurewicz, Jacek Owczarek,

Moderator: Anna Królica

 

Iwona Olszowska- Tancerka, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, świadomości ciała, kontakt improwizacji oraz improwizacji jako performance; Somatic Movement Educator wg metody Body Mind Centering..

Kierownik artystyczny Eksperymentalnego Studia Tańca  EST w   Hurtowni Ruchu w Krakowie., gdzie zajęcia w Hurtowni Ruchu.

Uczy w krakowskiej PWST, na kursach instruktorskich, studiach zaocznych  oraz warsztatach tańca i festiwalach kontakt improwizacji w Polsce i za granicą/Ukraina, Anglia, Rosja, Mołdawia, Niemcy, Włochy/. Doświadczenia taneczne zdobywała w centrach tańca w Nowym Jorku, oraz jako wolny słuchacz na Uniwersytetach George Mason w Waszyngtonie w Alabamie i w Calgary, warsztatach organizowanych przez Śląski Teatr Tańca, Centrum Animacji Kultury oraz . festiwalach tańca w Polsce. Tworzy autorskie spektakle, choreografie  solowe oraz dla zespołów EST a także /min Polskiego Teatru Tańca oraz teatrów /min. dla Teatru Rozmaitości, Teatru Starego, Słowackiego w Krakowie/ Prowadziła couchingi zakończone pokazami min Pan European Art. Laboratory w Villi Decius, kilkakrotnie  Falling after Paxtone. Jako tancerka tańczy solowo, oraz z EST ostatnio również w przestrzeniach alternatywnych, brała udział w  projektach z Pracownią Fizyczną, Renatą Piotrowską Unknown, Martą Pietruszką i Andrzejem Sadowski B&B, z Marcinem Janusem, oraz w projektach międzynarodowych. Liz Lerman Dance Exchange, Bliskość z Risa Jaroslow, Aurora z Maidą Withers, Ocean Miasta z Pierre Deloche, Just say it z Michaelem Schumacherem, Samples project polsko –rumuński.

Tańczyła w USA, Kanadzie, Finlandii, Rosji, Anglii, Norwegii,  Szwecji, Finlandii, Niemczech,  Austrii, Włoszech, Portugali, Izraelu, Czechach, na Ukrainie, Mołdawii .Otrzymała nagrody za choreografie oraz  za konsekwentną kontynuację własnej drogi twórczej, osobowość sceniczną oraz stypendium Fundacji Batorego /ArtsLink w Nowym Jorku/  www.dancecatalog.pl

 

Leszek Bzdyl - tancerz, aktor, choreograf, reżyser; współzałożyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw.

W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Z Teatrem Dada wystąpił na licznych festiwalach w Polsce i w ponad 20 krajach Europy, jak również w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie. Laureat licznych nagród za działalność artystyczną. Jako reżyser, choreograf, twórca ruchu scenicznego oraz aktor od 1994 roku współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Jako choreograf uczestniczył w realizacji ponad 50 przedstawień. Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in. Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre, UK), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń  - Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik), Out of Bounds oraz Faktor T (Dance Advance, Filadelfia, USA), Co-operacja (CDN - Paryż, Festiwal La Batie - Genewa, Opera Bałtycka, Gdańsk), ODYS-SEAS – europejski projekt na terenach Stoczni Gdańskiej. W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą „Dzień Pięknego Towarzystwa” realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. Od 2002 do 2007 roku koordynował program festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku. Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce: Państwowa Szkoła Baletowa w Gdańsku, Studium Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, Akademia Teatralna w Warszawie oraz za granicą: Czechy, Francja, Finlandia, Niemcy, Szwecja, UK, USA, Zimbabwe.

 

Witold Jurewicz– nauczyciel tańca, choreograf, reżyser, performer, wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi (kierunek: choreografia), Państwoweego Pomaturalnego Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu (PPSKAK) w Kaliszu i kursów instruktorskich z tańca współczesnego w całym kraju. Założyciel, dyrektor artystyczny i choreograf Teatru Tańca Alter. W latach 1992-2008 dyrektor artystyczny festiwalu Międzynarodowe Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu. Autor programu nauczania tańca współczesnego i teorii ruchu. Twórca techniki ruchu wykorzystującej punkt podparcia jako podstawę do ruchu zgodnego z indywidualną motoryką ciała. Współpracuje z teatrami dramatycznymi w całej Polsce, m.in.: Teatrem im. Jaracza w Łodzi, Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrem im. Słowackiego w Krakowie, Teatrem Polskim w Poznaniu, oraz Teatrem im. Modrzejewskiej w Legnicy. Bierze udział w licznych projektach tanecznych i teatralnych. Prowadzi warsztaty w kraju i za granicą. 

 

Ryszard Kalinowski (1971) - Tancerz, choreograf, pedagog. Absolwent Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Wydział Pedagogiki i Psychologii, kierunek - pedagogika kulturalno-oświatowa, specjalność - teatr i taniec (1994). W latach 1992-1993 uczeń/aktor w teatrze pantomimy Haliny Studniarz (Lublin). W latach 1993 – 2001 tancerz Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej.

Od 2001 w Lubelskim Teatrze Tańca, w którym od roku 2006 sprawuje kierownictwo artystyczne. Autor spektakli LTT: „I znów, i jeszcze raz” (2006), „48/4” (2007), „4 pory roku – metamorfozy lubelskie – wiosna” (2008), „NN. Wacławowi Niżyńskiemu” (2008), „endo” (2009), „Głód Knuta Hamsuna” (we współpracy z Łukaszem Witt – Michałowskim, 2010), „nano” (2011), „fatal error” (2012).

Współorganizator Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (od roku 2000) oraz Forum Tańca Współczesnego w Lublinie (od roku 2003). Koordynator partnerskiego projektu dla młodych choreografów „Tour d’Europe des choreographes” (2009-2011) w ramach programu Leonardo da Vinci. Wyróżniony Nagrodą Prezydenta Miasta Lublin za całokształt pracy w dziedzinie kultury (2001) i Nagrodą Teatralną Prezydenta Miasta Lublin za twórczość artystyczną i działalność

kulturalną na rzecz miasta (2003, 2005).

 

Jacek Owczarek- Choreograf, tancerz i pedagog tańca współczesnego i improwizacji. Twórca Międzynarodowego Festiwalu Kino Tańca. Od roku 1994 zatańczył w wielu projektach i kilkunastu spektaklach Teatru Tańca Alter. Brał udział w międzynarodowych projektach: "Les ambiances polonaises" w Cite Internationale des Arts (Paryż), "Patenty ciała" ( Mau-Beige, Francja 2004), "Skarbek" ( Berlin – teatr Volksbühne2005). Współpracuje z warszawskim Teatrem Bretoncaffe i łódzkim V6. Tańczył w filmie "Czarno-biały", (produkcja PWSFTviT w Łodzi 2002), pokazywanym w Kolonii i Nowym Jorku. W latach 2004-2005 realizował nagradzane spektakle tańca "Trzcina" i "Po drodze". Przygotował ruch sceniczny do spektakli "Przedtem/Potem" (2006) w Teatrze Starym w Krakowie, "Peer Gynt" (2007) w warszawskim Teatrze Dramatycznym, w reżyserii Pawła Miśkiewicza oraz spektaklu "Trans-Atlantyk" (2008) w Teatrze Starym w Krakowie, w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, "Odwrócenie" w Teatrze Dramatycznym w Kaliszu. Wykłada przedmiot improwizacji i kontakt improwizacji na Akademii Muzycznej w Łodzi, na kierunku Choreografia i Techniki Tańca. Założyciel Pracowni Fizycznej przy Akademii Muzycznej w Łodzi w lutym 2009.

 

Moderator - Anna Królica

 

Badaczka, krytyczka i kuratorka tańca. Autorka pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce - „Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu” (Tarnów, 2011). Stypendystka MKiDN 2012. Obecnie w Katedrze Performatyki UJ przygotowuje doktorat na temat pamięci i ciała w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Wuppertal Piny Bausch. Była dwukrotnie członkinią Komisji Artystycznej Polskiej Platformy Tańca w 2008 i 2012 roku. Od 2011 roku jest przewodniczącą rady programowej ds. tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Sprawowała także funkcję koordynatorki ds. merytorycznych I Kongresu Tańca w 2011 roku. Współzałożycielka i redaktorka portalu nowytaniec.pl – opiniotwórczego serwisu o tańcu współczesnym funkcjonującego w latach 2006-2011.

Organizator Współorganizatorzy Partnerzy Patroni medialni Sponsorzy